Kajakk Langrenn Løping Sykling

Det er rulleski-tid

rulleski

Det er lett å se at det nærmer seg vinter, selv om været her på Østlandet de siste dagene fortsatt gir oss herlige temperaturer og flotte dager med sol.

Mange har byttet ut sykkel med rulleski og tar i bruk rulleski noen dager i uka sammen med joggesko. Felles for mange er at de bare går på rulleski, uten å tenke teknikk og uten å tenke på hvordan det er å gå på ski på vinteren.

Klassiske rulleski har sperre bakover. Me denne sperra får du garantert feste, uansett teknikk. Mange blir derfor for trege i frasparket og detter bakpå med hofta. Går vi slik på ski om vinteren vil ikke skiene sitte.

Det er flere og flere av de proffe skiløperne som går med lengre staver i skirenn og på trening. Dette er jo noe mosjonistene snapper opp og har lyst til å prøve. Mange kan fint benytte seg av lange staver, men er du usikker på tenikken og usikker på om du er sterk nok til å klare å gå med lengre staver, avvent til at du behersker det godt. Det er ikke noe gøy å gå på rulleski der du kun bruker armene og pirker med stavene langt bak deg.

Når du trener på rulleski bør du være minst like fokusert på din egen teknikk som når du går på ski.

De fleste bruker ski der hjulene har medium rullemotstand, såkalte 2-er hjul. Disse gir  omtrent den samme følelsen av fart som når du går på ski og den tekniske overføringsverdien fra rulleski til ski blir bra, om du har riktig fokus.

Stavene du bruker er de samme for ski og rulleski. Du bytter ut trinsene med tilpassede rulleskipigger. Selv om du står litt høyere på rulleski brukes den samme stavlengden som på ski. Du kan evt gå med 2,5 cm lengre staver på rulleski, hvis du føler du behersker det.

Alle klassiske rulleski har sperre på hjulene. Det vil si at du aldri vil få glipptak. Det er helt rått, men du vil få en ubehagelig overraskelse når du kommer på snø, dersom du har tilegnet deg en teknikk med sent og slapt fraspark.

PIGGING

Brukes i lett terreng. Alle bevegelser med armene skal gå i fartsretningen, dvs. parallelt med kroppen.

Rytmen i syklusen skal være jevn – ikke hakkete med en liten stopp før stavtaket settes inn eller etter at stavtaket er avsluttet. Dette gjelder for all klassisk skiteknikk.

Prøv å komme deg «frempå». Du skal ha tyngden på framfo og du har et fall i kroppen fremover når du setter stavene i asfalten godt foran forhjulene på skiene. Samtidig strammer du magemuskulaturen og passer på knekken i kne og hofteparti holder seg stabil gjennom hele syklusen.

DOBBELTTAK MED FRASPARK

Brukes mest i motbakker. Vi tar med oss de samme huskereglene for denne teknikken som for pigging. Nå skal vi i tillegg bruke beina og ha fraspark.

Trykket i frasparket må komme så tidlig som mulig, rett ned, og ikke bak (som det er lett å gjøre når skia ikke kan glippe).

Et lurt triks er å skyve den foten du skal sparke fra med litt fremfor den andre rett før du skal sparke fra. Da fører du kroppstyngden over på frasparkfoten og du får tidlig fullt trykk i skia ned i asfalten.

DIAGONALGANG

Brukes i bratte motbakker. Anbefales kun dersom du har god teknikk, god balanse på skiene og er veldig bevisst på tidlig fraspark. Her må du tørre å ha skikkelig god tyngdeoverføring.

Det er mulig å få til, må bare øves på. Følelsen av å beherske både pigging, dobbeltak med fraspark og diagonalgang på klassiske rulleski er moro. Flyten og farten en kan få opp er herlig! Ut å øve og ut å tren!