Kajakk Langrenn Løping Sykling

Er det mulig å øke kondisjonen raskt?

løper i aksjon

Ønsker du å forbedre kondisjonen din? Helst over natta? Sliter du med framgang?

Det er mange måter å trene effektivt på for å komme et steg videre videre i formkurven. Jeg skal gi deg to tips som kan gi litt resultater i alle fall.

Veldig mange som trener mye kondisjonstrening gjør det samme dag ut og dag inn. De løper, sykler, ror eller går skiturer med samme tidsvarighet, intensitet og pause underveis. Er du kun ute etter treningens godfølelse og helseffekt har du allerede tilfredstilt behovet ved å være i aktivitet. Ønsker du derimot å oppnå forbedringer, er det hverken vanskelig eller noe hokus pokus.

Tren korte intervaller!
Noe av det lureste du kan gjøre er å trene korte intervaller på alt far 100 meter til 1 minuttere  i en 2-4 ukers periode. Viktigheten av å trene spesifikt mot det som skal oppnås kan ikke understrekes nok, men når du kommer til punktet der spesifikk trening ikke gir deg fremgang må andre treningsmåter benyttes.

Klarer du å bli raskere og blir sterkere i beina vil du kunne løpe på et gir lavere, men oppnå samme resultat. Enda bedre – farten din vil øke og du kan sette ny personlig rekord.

For noen høres det merkelig ut, for andre helt supert ut. Korte intervaller fører også til en bedre utvikling av eksplosiv kraft og stimulerer dermed de raske muskelfibrene i størst grad.

Tren tung styrketrening!
Tung styrketrening, eksplosive spensthopp og trening av muskelutholdenhet kan gjøre deg til en raksere og bedre løper, uansett distanse.

Forskere har funnet ut at tung styrketrening var den beste fremgangsmåten for å forbedre løperesultatene. Forskerne fremhever og anbefaler bruken av tung styrketrening i utholdenhetsutøveres treningsprogrammer for bedre løpsøkonomi.

Grunnen til disse resultatene kan forklares på samme måte som hvorfor korte sprinter kan gjøre en langdistanseløper bedre. Hvis beina har mer kraft og er sterkere trenger de ikke bruke like mye krefter for å gjøre samme jobb som en person som ikke har trent tung styrketrening.

Gi det et verdig forsøk og kanskje blir både treningene og resultatene bedre. Morsomt kan det også være, for det er lettere å variere treninga med ulike økter enn å løpe den samme runden hver eneste treningsøkt.