Brettseiling Kajakk Langrenn Løping Sykling

Få kontroll på nervene

OCC

Du vrir deg i senga, svetter og lurer på hvordan du kunne være så dum å melde deg på den konkurransen eller at du sa ja til å være med på den treninga.

Stress og nerver er i utgangspunktet en positiv ting og. Når du blir stresset og nervøs før konkurranse eller trening, betyr det at kroppen og hodet gjør seg klar til å yte.

Men alt med måte. Begynner det å krible en uke før du skal prestere, kan det være slitsomt og rett og slett noe som kan gjøre deg utladet før start.

Å ligge våken om natta og kjenne på nerver fører sjelden noe godt med seg. Si til deg selv at det er natt og at du skal tenke på noe helt annet.

Ei natt med dårlig søvn spiller liten rolle. Det er imidlertid viktig å kontrollere spenningen, og der kommer den indre dialogen inn i bildet. En av de tingene som er lurt å gjøre før konkurransen eller treninga, er å forberede seg så godt slik at du vet hva du skal gjøre til en hver tid.

Tenk gjennom konkurransen eller treninga på forhånd og ha det helt klart for deg hva du skal gjøre og ikke minst tenke underveis.

  1. Del det opp i etapper
  2. Tenk gjennom hvilken fart du ønsker å holde
  3. Hva skal du si til deg selv for å motivere underveis og når det begynner å røyne på med kreftene

Det er viktig å kjenne seg selv og hva du pleier å tenke når du blir sliten. Hvordan det påvirker deg? Er du flink til å fokusere på det du får til, eller blir det mye negativt fokus på alt som går galt?

Hvor fort andre løper, sykler eller går på ski, eller hva de spiser før, og underveis i konkurransen/treninga, kan du ikke kontrollere. Fokuser kun på seg selv og det du klarer å påvirke.

Du kan tenke at det blir like grusomt for alle og minst like moro. Ha kortsiktige mål. Del konkurransen eller treninga opp i ulike etapper. Tenk her og nå. Du kan aldri kontrollere framtiden. Ha fokus på deg selv og det du kan gjøre noe med.