Langrenn Løping

God kombinasjon av langrenn og løping

lop-ski

 

Den norske vinteren er høysesong for langrenn. For dem som primært trener for å bli bedre til å løpe, kan det gi gode resultater å kombinere løpetrening med langrenn om vinteren.

Sammenlignet med løping er langrenn en mindre belastende treningsform for ledd og muskulatur. Dette gjør at man kan trene økter med lang varighet på en skånsom måte for kroppen.

Langrenn som treningsform aktiviserer muskulatur i hele kroppen. Dette gir god effekt på både utholdenheten og muskelstyrken. Langrenn er en effektiv treningsmetode for å styrke stabiliseringsmuskulaturen i mage og rygg, som er viktig muskulatur for alle idrettsutøvere – uavhengig av idrett.

Som løper vil man med langrennstrening kunne utvikle en god utholdenhetsbase, samtidig som man sparer beina for belastning og styrker viktig stabiliseringsmuskulatur. For å gjøre langrennstreningen mest mulig spesifikk for løping er det klassiskteknikken som er mest sammenlignbar, men jeg liker svært godt selv å ta meg en skøytetur en gang i blant. Å erstatte noen av de rolige løpeøktene med langturer på ski, og samtidig gjennomføre hardøktene som løping, kan være en hensiktsmessig måte å kombinere disse to treningsformene på.

Faktum er at vinterløping kan resultere i en overraskende god formtopp om sommeren og mottsatt når vinteren kommer, når skiene igjen skal fram.