Brettseiling Kajakk Langrenn Løping Sykling

Har du hatt pause fra løping gjennom vinteren?

Dame løper

Nå på våren er det mage som opplever en lyst og en trang til å ta i bruk løpeskoene etter en vinter med langrennski. Har du ikke rørt løpeskoene siden før vinteren, er det flere ting du bør huske på enn å bare løpe i vei.

Mange setter løpeskoene til siden når kuldegradene, snøen og mørket siger på i november. Langrennskiene og de oppkjørte sporene frister mer enn den glatte asfalten.

Formen er god og kanskje enda bedre enn i høst etter all skigåinga, men hvis du starter for hardt og for ofte med løping, kan det straffe seg.

Det er ikke bare kondisen som skal klare løperunden du løp i lett driv i fjor høst, men minst like viktig er det at musklene, sener og ledd holder ut – uten å pådra seg ulike vondter.

Start pent, ikke løp for langt, for fort eller for ofte i starten av løpesesongen. Kjøp nye løpesko med god demping og som gjør det lett for deg å løpe. Øk både lengden og hvor ofte du løper med fornuftig progressjon. På denne måten klarer kroppen din å bli vandt til belastningen det er å faktisk løpe. Innimellom løpeturene er det lurt å ta seg en sykkeltur, trene styrke og jobbe med forebyggende bevegelighet.

Kanskje du finner fram skiene i helgene i fjellet for den ekstra avlastningen for overgangen til barmarksesongen.

Skynd deg langsomt, nyt våren og friheten det er å snøre på seg løpeskoene. Kjen hvor effektivt det er og husk å kjenne etter på overskudd, lyst og hva kroppen forteller deg underveis.

Ut å løp med sunn fornuft. Herlig – det er vår!