Kajakk Langrenn Løping Sykling

Hvordan takler du å trene i varmen?

Skjermbilde 2016-07-13 kl. 14.19.58

Jeg er akkurat hjemme fra EM i friidrett i Amsterdam. Der satt varmen meg ut av spill og gjorde at jeg underpresterte til de grader. Slik har det alltid vært. Jeg takler det å trene og konkurrere i varmen dårlig.

Dette er veldig individuelt. Hvordan takler du det? Er det noen hensyn du bør ta?

Kjører du på for hardt i varmen, kan dehydrering, kramper og heteslag være utfallet av treningen, i verste fall. Jeg ønsker ikke å komme med noen skremselspropaganda, men noen tips er verdt å ta til seg.

Ved høye temperaturer må kroppen jobbe dobbelt opp for å frigjøre seg fra varmen musklene dine produserer.

Det er selvfølgelig mest fristende å avvise kroppens signaler og fighte seg gjennom smertene og svimmelheten. Trening i sommervarmen krever helt klart andre forholdsregler enn ellers.

Hvis du ikke bremser opp når du føler deg utmattet eller svimmel i sola, risikerer du faktisk å ikke komme deg hjem.

I varmen vil hjertet slå raskere allerede før løpeturen eller aktiviteten er i gang, ganske enkelt fordi det pumper blod ut i huden som en del av kroppens nedkjølingssystem.

At du svetter, skyldes også at kroppstemeperaturen må holdes nede. Væsken fordamper ganske enkelt fra kroppen. Jo høyere temperatur, dess mer svetter du.

Poenget er at væsketapet MÅ erstattes. Hvis ikke vil blodmengden avta, noe som igjen reduserer hjertets pumpevolum. Dermed må hjertet slå enda fortere for å opprettholde et forsvarlig blodomløp.

Det enkleste og beste du kan gjøre for å kunne holde det gående i varmen, er å drikke vann eller sportsdrikk mye og ofte. Ved tendenser til muskelkrampe, bør du straks få i deg mat eller drikke med salt. Fordelen med sportsdrikkene er at de inneholder mineraler som kan motvirke krampe.

Et annet godt råd er å starte treninga rolig når det er varmt. Jo roligere du starter, dess lenger vil du holde ut. Dette er særlig viktig hvis du er på ferie i syden. Da er du nødt til å la kroppen gradvis venne seg til den høye temperaturen.

Legg de tøffeste øktene til morgen eller kveld, unngå de hardeste øktene midt på dagen i solsteiken.