Langrenn Løping Sykling

Klar for å løpe langt…

Maraton løping

Sommeren er på hell og mange er tilbake i jobb etter ferien. Studenter gjør seg klare til å sette seg i forelesningssalen og hverdagen kommer sakte, men sikkert tilbake til det vanlige.

Høst er en årstid som har mange høydepunkter i løpekonkurranser. Både for de som ønsker å løpe konkurranser med litt mer alvor eller for de som bare vil være med for å ha et eget mål om å fullføre. Du kan løpe langt eller kort, helt etter hva du selv ønsker.

Mitt hovedmål i høst er å løpe Oslo Maraton. Løpet går 17.september og det vil si at det er nå 6 uker til start. Disse ukene må brukes effektivt. Tipper det er flere av dere som skal løpe en distanse i Oslo. Hvis du ikke er påmeldt allerede så er det bare å melde seg på, enten det er 10 kilometer, halvmaraton eller om du tar mot til deg og skal løpe en helmaraton. 

 En vanlig maratonoppkjøring for meg varer i 8 uker. Det vil si at disse ukene har jeg kun fokus på økter og konkurranser som vil gjøre meg godt rustet til å stå på startstreken i Oslo, vel vitende at jeg kan klare å stå distansen godt.

 Før disse 8 ukene har jeg selvfølgelig trent godt og konkurrert en del, men det er nå fokuset flyttes og det mentale begynner å jobbe mot 42,195 kilometer.

I en maratonoppkjøring har jeg en del terskeløkter over litt tid. Det er økter som jeg løper i maratonfart i flere kilometer. I tillegg til disse øktene har jeg spesifikke maratonøkter som er mellom 30-35 kilometer lange. Disse øktene er tøffe og krever mye både fysisk og psykisk.

 8 uker med tøft fokus krever masse og selve oppkjøringa til en maraton er nesten tøffere enn selve maratondagen. Det gjelder å ha hodet på plass og ikke bruke energi på alt mulig annet. Energiinntak både før, under og etter økter er svært viktig. Nok energi er alfa og omega.  Det er enkle, men viktige tiltak som gjør at kroppen kommer seg raskere og du bygger deg opp, i stede for å bryte ned.

 Alle kan klare å løpe en maraton, men jeg anbefaler alle å trene godt før du stiller deg på startstreken. Det holder ikke med en måned skippertak trening. Maraton er tøft og jo bedre du har gjort jobben i forkant, jo artigere blir opplevelsen underveis. Gi deg selv i alle fall 6 måneder med god trening før et langt løp.

 Maraton starter etter 30 kilometer. Det er de siste 12 kilometerne som virkelig gir deg opplevelsen av det å løpe denne distansen på asfalt. Jeg har møtt veggen noen ganger, men jeg tror at det er viktig å ha stanget hardt i den, for å ta lærdom. Opplevelsen av å løpe en maraton må oppleves og anbefales på det sterkeste. Gi det en sjanse – vi lever bare en gang.

Kos dere med en flott løpehøst!