Langrenn Løping Sykling

Kommet i gang etter vinteren?

joggere sognsvann

Akkurat nå stråler sola her på Østlandet og det frister å gå ut døra i frisk luft. Er du en av de som gikk en del på ski i vinter, men som enda ikke har tatt fram sykkelen eller funnet fram løpeskoene? Gjør det nå!

Naturen er flott på denne tiden av året. Stiene rundt omkring begynner å bli fri for is og snø. Enda er det en stund til at gresset vokser og buskene blir fulle av grønne blad. Utsikten og fremkommeligheten er derfor på sitt beste. Samtidig er det lyst lenge. Er du en morgenfugl er det en flott måte å starte dagen på, å ta seg en gåtur, sykkeltur eller løpetur. Dagslyset er allerede på plass lenge før kl.06.00, så har du mulighet bør det prøves. Uansett er også kveldene lange og lyse.

Hvis du er kommet litt i gang, men kjenner at løpeskoene burde vært byttet ut anbefaler jeg deg å gjøre det. En sko blir slitt og den tåler omtrent 1000 kilometer før den merker «kjøret». Selv om skoen ikke har vært brukt så mye, begynner gummien og det andre materialet i skoen å bli hardt, akkurat som bildekk. De blir sprøere og hardere. Du vil vel ikke at en slitt og dårlig sko kan være årsaken til vonde legger, kne og hofter?

Gå til en sportsbutikk som kan løpesko. Bestem deg på forhånd hvilket behov du har og hvor skoene skal brukes. Ikke la deg friste av stilige farger eller anbefalinger fra en venn. Finn den skoen som passer best for deg.

Å orientere seg i skojungelen er ikke lett, men med litt kyndig hjelp i butikk og ved å prøve ulike modeller, er mitt tips: Gå for den første følelsen du kjenner når du prøver en sko. Se opp og gå litt, gjerne jogge litt på stedet. Skoen skal sitte perfekt og kjennes god ut. Du skal ønske å løpe/gå med skoen du prøver.

Skoene skal sitte godt med én gang. De skal ikke løpes eller gås inn. Man skal også ta hensyn til hvor godt trent man er. En nybegynner har trolig mer behov for stabilitet, mens en som er godt trent, kan tåle en lettere skotype.

Kort oppsummert bør skoene ha god passform, plass til foten, gi god følelse med underlaget og ikke ha for tjukk såle. Foten skal støttes slik at den ikke sklir og hælkappen må være myk, og ikke for høy, slik at du ikke får problemer med akillesen. Skoen skal rett og slett passe din fot.