Kajakk Langrenn Løping Sykling

Lyst til å «frese» litt i langturen på ski?

Siri_116

Rolige skiturer er flott og godt for kropp og sjel. I alle fall når marka viser seg fra sin flotteste side med snø på trærne og noen gode minusgrader.

På skiturene er det fint å tenke teknikk. Ha fokus på å flyte bortover på ski, enten det er i klassisksporet eller i skøytesporet. Kanskje du også ønsker å legge inn 15 minutter uten staver, eller 15 minutter med kun staking?

Dette er elementer som kan utgjøre en ørliten forskjell på teknikken. Det er lettere å holde fokus på akkurat det du skal og i løpet av 15 minutter rekker du å få inn rytme og det å automatisere bevegelsen der og da. Alt dette er eneste måten å bli litt bedre på og et skritt på veien til å kunne flyte på ski både oppover, bortover og nedover. Det handler om å øve – øvelse gjør mester og vi blir bedre på det vi øver på. Enkelt og greit!

Jeg ønsker å slå et slag for litt «hurtighet». Både fordi det er gøy, men også fordi vi bryter opp i det monotone. Hurtighet er fint å trene uansett hva du gjør. På en løpetur, skitur, sykkeltur, padletur osv. Dette kan trenes i alle disipliner.

Hurtighet på ski kan være så mangt. Du kan finne en passe bratt og passe lang bakke. Løp i sporet eller utenfor sporet så fort du klarer opp bakken. Du kan skøyte opp bakken og kanskje du klarer å utfordre deg selv med litt «hoppende» padling? Det samme kan gjøres på flater. Lek at du spurter mot en annen, enten i dobbeldans eller i staking. Gi alt i noen meter og gjenta opp til 6-7-8 – ja, kanskje 10 ganger. Pulsen går opp og du bryter opp det seige…

Lykke til!