Langrenn

Rubb av vanlige ski

astrid-ski

Det er fullt mulig å ta et helt vanlig skipar og rubbe opp hvis en møter på problematisk føre. Er det flere par i skiparken blir resultatet best med ei ski som er ment for kaldt føre.

Det er flere ganger brukt vanlige ski på rubbeføre i skirenn, forteller skismører og glidansvarlig for skilandslaget, Ronnie Frydenlund Hansen.

Sandpapir eller plansliper for den erfarne

Framgangsmåten er enkel og en god måte å få gode ski på ekkelt kladdeføre rundt 0 grader.

  1. Pusse opp smøresonen med sandpapir med korning 40. Er smøresonen merket opp med streker er det den andre streken foran bindingen til mist under hælen. Puss i sirkelmønster.

2. Når dette er gjennomført er det samme prosedyre med sandpapir med korning 60.

3. Dette siste steget er siste finish med sandpapir med korning 80.

Guttene i smøretraileren bruker ofte plansliper på dette arbeidet og er en enda raskere arbeidsmetode enn å gjøre det for hånd.

Ha med justeringsmuligheter

Skiene er nå klare for å bli testet, men det kan være lurt å ha med seg sandpapir i smørebeltet. Både 80, 100 og 120 papir kan være greit å ha for hånden.

Er rubben for grov er justeringen enkel med finere papir og motsatt ved for fin rubb.

Bruk sandpapiret på samme måte som du bruker korken på festesmørning – dra inn mot midten.

Juster rubben enten i den ene eller andre grovhetsretningen til det ikke iser eller til at feste er optimalt.

Det kan ved spesielle forhold være greit å bruke enkelte spesialprodukter slik som silikonspray eller Zerospary. Resultatet blir aller best om en klarer seg uten disse.

Tilbakestill med å stålsikle

Rubbeski fungerer best på problemføre rundt 0 grader og finkornet snø.

Ski en har rubbet selv har et noe smalere bruksområde enn ski som er ordentlige rubbski fra fabrikk. Idealføret blir derfor enda mer vanskelig å finne, men det er fullt mulig å få gode ski.

Skia en har rubbet opp blir sett på som ”rubbeski” etter at en har brukt denne metoden. Ønsker en å prøve å bruke vanlig tørrvoks igjen, er eneste utvei å stålsikle skiparet. Dette gjøres for å fjerne hårene i rubben.