Brettseiling Kajakk Langrenn Løping Sykling

Sett deg mål – det gjør noe med deg

Tar sats

Hva er poenget med et mål? Uansett hvordan det måtte være og i hvilken setting det settes – på jobb, i treninga, i hverdagen.

Du blir mer bevisst hva du gjør!

Hvis du hele tida følger med strømmen uten å tenke eller stoppe opp, kan du bli den som hele tiden oppfyller andres mål og ikke dine mål og ønsker. Det kan være en enkel vei, fordi  du slipper å ta ansvar. Å være der for andre er vel og bra, men hvis du ikke tar vare på dine behov og dine egne ønsker – blir du da et enda bedre medmenneske? Å sette seg mål trenger ikke å bety at du er egoistisk. Gå en runde med deg selv: Hva er verdiene mine? Hva driver meg? Er jeg den jeg vil være for meg selv og andre? Hva vil jeg oppnå?

Mål er viktige for å kunne ha muligheten til å endra vaner. Har du uvaner eller en avhengighet du ønsker å bli kvitt? Det som jeg helt sikkert tørr å nevne er at, å endre vaner er ikke lett og du må tørre å gå ut av komfortsonen. Du må ønske det sterkt nok og ville det høyt nok. Du må tenke at dette vil jeg og dit skal jeg.

I idretten er det naturlig at vi setter oss mange og hårete mål, men mange jobber rett og slett ikke hardt nok eller tørr ikke gjøre de endringene som skal til for nettopp å komme seg nærmere målet. Det er ofte slik at en trener det samme år etter år og spiser det samme år etter år, uten at det har gitt deg noen framgang.

Vi er ofte travle, og vi har mange gode unnskyldninger som står i veien for endring. Jeg tror det er sunt å tørre og hele tiden utfordre seg på å prøve noe nytt!

Tren på noe du overhode ikke kan og behersker. Lær deg noe du ikke tidligere tror du kunne beherske – opplev fornyet mestringsfølelse, det gir energi.

Du må ville det!

Det viktigste med målet ditt er at det er attraktivt. Noe du virkelig, virkelig vil! Du kommer til å møte motstand på veien, fra deg selv og kanskje fra andre. Den kraftigste drivkraften gjennom motstand er at målet gir deg en skikkelig motivasjon til å stå i det og gi litt ekstra.

Et godt mål er krevende og skal være vanskelig å oppnå. Hvis du oppnår målet, vil det kanskje bli stående som en av milepælene i livet ditt. Enten om det er å løpe en konkurranse på den og den tiden. Ta merket i Birkebeinerarrangementene eller om det er å løfte så og så mange kilo i benkpress. Eller helt motsatt – bli en som behersker jobben godt, hverdagen bra og i tillegg får til det en ønsker i treninga.

Mål har skyggesider. Du er nødt til å gjøre prioriteringer. Det vil koste, både på godt og vondt. Men å komme nærmere målet skal gi deg ekstra motivasjon, sjøl i tøffe perioder og i perioder med dårligere vær.

Den beste måten å formulere et godt mål på, er å få følelser inn i selve formuleringen og at det virkelig skal bety noe for deg.

Tenk helt konkret igjennom hvordan du skal få det til. Steg for steg, stein på stein. Det krever tålmodighet. Veien til et mål er en maraton, ikke en sprint. Vurder hvilke verktøy og hjelpere som du trenger i prosessen. Sett deg delmål som du kan feire underveis. Denne planen vil utgjøre forskjellen på mål og ønskedrøm.

Er du heldig å ha en fortrolig som du stoler på, kan dere med fordel formulere målet sammen. Knytt gjerne til deg en som har nådd målet du ønsker å oppnå.  Å dele målet er en fin ting, et mål er lettere å oppnå med støtte fra gode hjelpere enn helt alene.

Lykke til! Sett deg mål og jobb hardt for det!