Langrenn Løping Sykling

Tren effektivt i sommer

yay-1461925

Fellesferien er snart i gang og for mange så er det ikke like greit å bruke mange timer om dagen på egne treningsøkter.

Jeg ønsker derfor å foreslå korte og effektive økter som kan være unnagjort på 30-45 minutter. Det tror jeg er en OK tidsbruk for de fleste av oss på dager der det ofte er kos og familietid som er i fokus.

Varm opp i 10 minutter. Det er viktig å varme opp uansett hva du skal gjøre. På denne mpten forbereder du kroppen på at «nå skjer det noe».

Løp korte intervaller. Effektivt og veldig greit. Lett å få framgang og for de som vil kjenne at de har trent, selv på kort tid, oppnår ønkset effekt og følelse.

# 45/15 intervaller i 15-20 minutter (del gjerne opp i 3 bolker av 5 minutter, 2 minutter seriepause, for så å begynne på ny 5 minutters bolk med 45/15)

# 30/15 intervaller i 15-20 minutter (del gjerne opp som over)

# 30/30 intervaller i 15-20 minutter (del gjerne opp i bolker som over)

# Motbakkeintervaller – 10x 1 minutt der pausen er å bevege seg nedover igjen i bakken

– 3 serier av 80-60-40 metere (start neste serie på 80 meter. Pausen

er å gå ned igjen til startstreken)

– 100 meter full fart, 100 meter lett jogg x 10 ganger

# Pyramideinetrvaller – 1-2-3-3-2-1 minutter (Pause 1 minutt i bevegelse)

– 2-4-2-4 minutter (Pause 1 minutt i bevegelse)

Dette er forslag til økter som kan gjennomføres på kort tid og hvor som helst. Det er bare fantasien som setter grenser. Husk lett bevegelse i 5 minutter etter at pulsen har synket noe etter siste intervallen.

Disse kan gjennomføres på rulleski, med joggesko, sykkel, løpende i vann osv.

Lykke til!